Sivut

perjantai 9. heinäkuuta 2010

Sitrusmansikat

Kesä on kohta ohi, sanokaa mun sanoneen. Ja mitä minä olen tehnyt? Ottanut aurinkoa? En. Käynyt uimassa? En. Grillannut? En. Ostanut uuden hellemekon? En. Mitä minä taas olen tehnyt? Käynyt joka ilta suihkussa, koska olen liian väsynyt mennäkseni uimaan vaikka asun järven rannalla? Kyllä. Käynyt luvattoman monta kertaa syömässä ABC:n noutopöydän, koska olen liian väsynyt laittaakseni ruokaa? Kyllä. Unohtanut kaikki "pitäisi syödä terveellisesti"-jupinat? Kyllä. Tehnyt vain töitä, töitä ja töitä? Kyllä, kyllä ja kyllä!

Onko tässä tullut siis tehtyä mitään, mitä joka kesä kuuluisi tehdä? Ei näköjään. Ja kesä on reippaasti jo väärälle puolelle nytkähtänyt. Syön joka kesä tuhottoman määrän herneitä, sillä ne ovat suurinta herkkuani: ostin muutaman litran, jotka olivat aivan madonsyömiä. Pidän kovasti uimisesta ja yleensä kesäisin peseydyn mahdollisimman usein järvessä: kävin heittämässä talviturkkini kesäkuun alussa 16 asteisessa järvessä ja pinkaisin nopeasti takaisin saunaan. Muutenkin koko kesä on mennyt omituisessa sumussa; kenties siihen vaikuttaa se, että menen jo kolmatta viikkoa yhden päivän vapailla, joista viikoista jokaisena viikonloppuna olen tehnyt kaksi iltavuoroa. Eikä homma näytä paranevan: huomenna iltaan, ensi viikon viikonloppuna kaksi iltaa ja sitten lauantai vapaa, sunnuntai ilta. Huoh, kuten edeltävässä kirjoitin, olen tämän kesän jälkeen todella pahasti mätkitty. 

Kerran olen tänä kesänä syönyt mansikoita. Se tarina meni näin:


mansikoita
sokeria oman maun mukaan
½ sitruunan raastettu kuori
½ sitruunan mehu

Perkaa ja viipaloi mansikat. Kääntele mansikoiden joukkoon sokeria oman maun mukaan. Raasta mansikoiden päälle puolikkaan sitruunan kuori ja purista siitä mansikoiden päälle mehu. 


Seuraavalla kerralla tämä kesä on varmaan jo loppu, sanokaa mun sanoneen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti